HUKUM SYIRKAH
Syirkah hukumnya mubah. Ini berdasarkan dalil hadith Nabi s.a.w berupa
taqrir terhadap syirkah. Pada saat Baginda diutus oleh Allah sebagai nabi,
orang-orang pada masa itu telah bermuamalat dengan cara ber-syirkah dan Nabi
Muhammad s.a.W membenarkannya. Sabda Baginda sebagaimana diriwayatkan oleh Abu
Hurairah ra: Allah ‘Azza wa jalla telah berfirman; Aku adalah pihak ketiga dari
2 pihak yang bersyirkah selama salah satunya tidak mengkhianati yang lainnya. Kalau
salah satunya khianat, aku keluar dari keduanya. (Hr Abu dawud, alBaihaqi dan
adDaruquthni) Imam Bukhari meriwayatkan bahwa Aba Manhal pernah mengatakan ,
“aku dan rekan pembagianku telah membeli sesuatu dengan cara tunai dan utang.”
Lalu kami didatangi oleh Al Barra’bin azib. Kami lalu bertanya kepadanya. Dia
menjawab, “ Aku dan rekan kongsiku, Zaiq bin Arqam, telah mengadakan pembagian.
Kemudian kami bertanya kepada Nabi s.a.w tentang tindakan kami. Baginda
menjawab: “barang yang (diperoleh) dengan cara tunai silkan kalian ambil.
Sedangkan yang (diperoleh) secara utang, silalah kalian bayar” Hukum melakukan
syirkah dengan kafir Zimmi Hukum melakukan syirkah dengan kafir zimmi juga
adalah mubah. Imam Muslim pernah meriwayatkan dari Abdullah bin Umar yang
mengatakan: “Rasulullah saw pernah memperkerjakan penduduk khaibar(penduduk
Yahudi) dengan mendapat bagian dari hasil tuaian buah dan tanaman”
RUKUN SYIRKAH
Rukun syirkah yang asas ada 3 perkara iaitu: a) akad (ijab-kabul) juga
disebut sighah b) dua pihak yang berakad (‘aqidani), mesti memiliki kecekapan
melakukan pengelolaan harta c) objek aqad(mahal) juga disebut ma’qud alaihi,
samada modal atau pekerjaan.
Manakala syarat sah perkara yang boleh disyirkahkan adalah adalah objek
tersebut boleh dikelola bersama atau boleh diwakilkan.
Pandangan Mazhab Fiqih tentang Syirkah Mazhab Hanafi berpandangan ada empat
jenis syirkah yang syari’e iaitu syirkah inan, abdan, mudharabah dan wujuh. (
Wahbah Az Zuhaili, Al Fiqh al Islami wa Adillatuhu) Mazhab Maliki hanya 3 jenis
syirkah yang sah yaitu syirkah inan, abdan dan mudharabah. Menurut mazhab
syafi’e, zahiriah dan Imamiah hanya 2 syirkah yang sah yaitu inan dan
mudharabah. Mazhab hanafi dan zaidiah berpandangan ada 5 jenis syirkah yang sah
yaitu syirkah inan, abdan, mudharabah, wujuh dan mufawadhah.
Ada pun pembagian boleh samada berbagi hak milik (syirkatul amlak) atau/dan
pembagian aqad Syeikh Taqiuddin AnNabhani dalam kitabnya Sistem Ekonomi
Alternatif Perspektif Islam berijtihad terdapat 5 jenis syirkah yang syari’i
sama seperti pandangan mazhab Hanafi dan Zaidiah.
1) Syirkah Inan
Syirkah inan adalah syirkah yang mana 2 pihak atau lebih, setiap pihak
menyumbangkan modal dan menjalankan kerja. Contoh bagi syirkah inan: Khalid dan
Faizal berbagi menjalankan perniagaan burger bersama-sama dan masing-masing
mengeluarkan modal RP.50.000 setiap seorang. Perkongsian ini diperbolehkan
berdasarkan As-Sunnah dan ijma’sahabah. Disyaratkan bahawa modal yang dibagi
adalah berupa uang. Modal dalam bentuk harta benda seperti kereta mestilah
diakadkan pada awal transaksi. Kerja sama ini dibangun oleh konsep
perwakilan(wakalah) dan kepercayaan(amanah). Sebab masing-masing pihak, dengan
memberi/berkongsi modal kepada rekan kongsinya bererti telah memberikan
kepercayaan dan mewakilkan kepada rekan kongsinya untuk mengelola perniagaan.
Keuntungan adalah berdasarkan kesepakatan semua pihak yang bekerja sama
manakala kerugian berdasarkan peratusan modal yang dikeluarkan. Abdurrazzak
dalam kitab Al-Jami’ meriwayatkan dari Ali r.a yang mengatakan: “kerugian
bergantung kepada modal, sedangkan keuntungan bergantung kepada apa yang mereka
sepakati”
2) Syirkah Abdan
Perkongsian abdan adalah perkongsian 2 orang atau lebih yang hanya melibat
tenaga(badan) mereka tanpa melibatkan perkongsian modal. Sebagai contoh: Jalal
adalah tukang buat rumah dan Rafi adalah juruelektrik yang berkongsi menyiapkan
proyek sebuah rumah. Perkongsian mereka tidak melibatkan perkongsian kos.
Keuntungan adalah berdasarkan persetujuan mereka. Syirkah abdan hukumnya mubah
berdasarkan dalil As-sunnah. Ibnu mas’ud pernah berkata” aku berkongsi dengan
Ammar bin Yasir dan Saad bin Abi Waqqash mengenai harta rampasan perang badar.
Sa’ad membawa dua orang tawanan sementara aku dan Ammar tidak membawa apa pun”
(HR Abu Dawud dan Atsram). Hadith ini diketahui Rasulullah s.a.w dan beliau
membenarkannya.
3) Syirkah Mudharabah
Syirkah Mudharabah adalah syirkah dua pihak atau lebih dengan ketentuan,
satu pihak menjalankan kerja (amal) sedangkan pihak lain mengeluarkan modal
(mal). (An-Nabhani, 1990: 152). Istilah mudharabah dipakai oleh ulama Iraq,
sedangkan ulama Hijaz menyebutnya qiradh. (Al-Jaziri, 1996: 42; Az-Zuhaili,
1984: 836). Sebagai contoh: Khairi sebagai pemodal memberikan modalnya sebanyak
RM 100 ribu kepada Abu Abas yang bertindak sebagai pengelola modal dalam
pasaraya ikan.
Ada 2 bentuk lain sebagai variasi syirkah mudharabah. Pertama, 2 pihak
(misalnya A dan B) sama-sama memberikan mengeluarkan modal sementara pihak
ketiga (katakanlah C) memberikan menjalankan kerja sahaja. Kedua, pihak pertama
(misalnya A) memberikan konstribusi modal dan kerja sekaligus, sedangkan pihak
kedua (misalnya B) hanya memberikan konstribusi modal tanpa konstribusi kerja.
Kedua-dua bentuk syirkah ini masih tergolong dalam syirkah mudharabah (An-Nabhani,
1990:152). Dalam syirkah mudharabah, hak melakukan tasharruf hanyalah menjadi
hak pengelola. Pemodal tidak berhak turut campur dalam tasharruf. Namun
demikian, pengelola terikat dengan syarat-syarat yang ditetapkan oleh pemodal.
Jika ada keuntungan, ia dibagi sesuai kesepakatan di antara pemodal dan
pengelola, sedangkan kerugian ditanggung hanya oleh pemodal. Sebab, dalam
mudharabah berlaku wakalah (perwakilan), sementara seorang wakil tidak
menanggung kerosakan harta atau kerugian dana yang diwakilkan kepadanya
(An-Nabhani, 1990: 152). Namun demikian, pengelola turut menanggung kerugian
jika kerugian itu terjadi kerana melanggar syarat-syarat yang ditetapkan oleh
pemodal.
4) Syirkah Wujuh
Disebut syirkah wujuh kerana didasarkan pada kedudukan, ketokohan atau
keahlian (wujuh) seseorang di tengah masyarakat. Syirkah wujuh adalah syirkah
antara 2 pihak (misalnya A dan B) yang sama-sama melakukan kerja (amal), dengan
pihak ketiga (misalnya C) yang mengeluarkan modal (mal). Dalam hal ini, pihak A
dan B adalah tokoh masyarakat. Syirkah semacam ini hakikatnya termasuk dalam
syirkah mudharabah sehingga berlaku ketentuan-ketentuan syirkah mudharabah
padanya. (An-Nabhani, 1990:154) Bentuk kedua syirkah wujuh adalah syirkah
antara 2 pihak atau lebih yang bersyirkah dalam barangan yang mereka beli
secara kredit, atas dasar kepercayaan pedagang kepada keduanya tanpa sumbangan
modal dari masing-masing pihak. Misalnya A dan B tokoh yang dipercayai
pedagang. Lalu A dan B bersyirkah wujuh dengan cara membeli barang dari seorang
pedagang C secara kredit. A dan B bersepakat masing-masing memiliki 50% dari
barang yang dibeli. Lalu keduanya menjual barang tersebut dan keuntungannya
dibagi dua, sedangkan harga pokoknya dikembalikan kepada C (pedagang). Dalam
syirkah kedua ini, keuntungan dibagi berdasarkan kesepakatan, bukan berdasarkan
nisbah barang dagangan yang dimiliki. Sedangkan kerugian ditanggung oleh
masing-masing pengusaha wujuh usaha berdasarkan kesepakatan. Syirkah wujuh
kedua ini hakikatnya termasuk dalam syirkah ‘abdan (An-Nabhani, 1990:154).
Namun demikian, An-Nabhani mengingatkan bahawa ketokohan (wujuh) yang dimaksud
dalam syirkah wujuh adalah kepercayaan kewangan (tsiqah maliyah), bukan
semata-mata ketokohan di masyarakat. Maka dari itu, tidak sah syirkah yang
dilakukan seorang tokoh (katakanlah seorang menteri atau pedagang besar), yang
dikenal tidak jujur atau suka memungkiri janji dalam urusan kewangan.
Sebaliknya sah syirkah wujuh yang dilakukan oleh seorang biasa-biasa saja,
tetapi oleh para pedagang dia dianggap memiliki kepercayaan kewangan (tsiqah
maliyah) yang tinggi misalnya dikenal jujur dan tepat janji dalam urusan
kewangan.
5) Syirkah Mufawadhah
Syirkah mufawadhah adalah syirkah antara 2 pihak atau lebih yang
menggabungkan semua jenis syirkah di atas (syirkah inan, ‘abdan, mudharabah dan
wujuh). Syirkah mufawadhah dalam pengertian ini, menurut An-Nabhani adalah
boleh. Sebab, setiap jenis syirkah yang sah berdiri sendiri maka sah pula
ketika digabungkan dengan jenis syirkah lainnya. Keuntungan yang diperoleh
dibagi sesuai dengan kesepakatan, sedangkan kerugian ditanggung sesuai dengan
jenis syirkahnya; iaitu ditanggung oleh pemodal sesuai dengan nisbah modal
(jika berupa syirkah inan) atau ditanggung pemodal sahaja (jika berupa syirkah
mudharabah) atau ditanggung pengusaha usaha berdasarkan peratusan barang
dagangan yang dimiliki (jika berupa syirkah wujuh). Contoh: A adalah pemodal,
menyumbang modal kepada B dan C, dua jurutera awam yang sebelumnya sepakat
bahawa masing-masing melakukan kerja. Kemudian B dan C juga sepakat untuk
menyumbang modal untuk membeli barang secara kredit atas dasar kepercayaan
pedagang kepada B dan C. Dalam hal ini, pada awalnya yang ada adalah syirkah
‘abdan iaitu B dan C sepakat masing-masing bersyirkah dengan memberikan konstribusi
kerja sahaja. Lalu, ketika A memberikan modal kepada B dan C, bererti di antara
mereka bertiga wujud syirkah mudharabah. Di sini A sebagai pemodal, sedangkan B
dan C sebagai pengelola. Ketika B dan C sepakat bahawa masing-masing memberikan
suntikan modal di samping melakukan kerja, bererti terwujud syirkah inan di
antara B dan C. Ketika B dan C membeli barang secara kredit atas dasar
kepercayaan pedagang kepada keduanya bererti terwujud syirkah wujuh antara B
dan C. Dengan demikian, bentuk syirkah seperti ini telah menggabungkan semua
jenis syirkah yang ada yang disebut syirkah mufawadhah.
6) Syirkah al milk
Syirkah Al Milk mengandung arti kepemilikan bersama (co-ownership) yang
keberadaannya muncul apabila dua orang atau lebih memperoleh kepemilikan
bersama (joint ownership) atau suatu kekayaan (aset). Misalnya, dua orang atau
lebih menerima warisan/hibah/wasiat sebidang tanah atau harta kekayaan atau
perusahaan baik yang dapat dibagi atau tidak dapat dibagi-bagi. Contoh lain,
berupa kepemilikan suatu jenis barang (misalnya, rumah) yang dibeli bersama.
Dalam hal ini, para mitra harus berbagi atas harta kekayaan tersebut berikut
pendapatan yang dapat dihasilkannya sesuai dengan porsi masing-masing sampai
mereka memutuskan untuk membagi atau menjualnya. Untuk tetap menjaga
kelangsungan kerja sama, pengambilan keputusan yang menyangkut harta bersama
harus mendapat persetujuan semua mitra. Dengan kata lain, seorang mitra tidak
dapat bertindak dalam penggunaan harta bersama kecuali atas izin mitra yang bersangkutan.
Syirkah al milk kadang bersifat ikhtiyariyyah (ikhtiari/sukarela/voluntary)
atau jabariyyah (jabari/tidak sukarela/involuntary). Apabila harta bersama
(warisan/hibah/wasiat) dapat dibagi, namun para mitra memutuskan untuk tetap
memilikinya bersama, maka syirkah al milk tersebut bersifat ikhtiyari
(sukarela/voluntary). Contoh lain dari syirkah jenis ini adalah kepemilikan
suatu jenis barang (misalnya rumah) yang dibeli secara bersama. Namun, apabila
barang tersebut tidak dapat dibagi-bagi dan mereka terpaksa harus memilikinya
bersama, maka syirkah al milk bersifat jabari (tidak sukarela/involuntary atau
terpaksa). Misalnya, syirkah di antara ahli waris terhadap harta warisan
tertentu, sebelum dilakukan pembagian.
0 komentar:
Post a Comment